Friday, February 19, 2016

“တိႆ ဓမၼသီဟရာဇာ ဒြတၱေပါင္မင္းႀကီး” (သို႕မဟုတ္) “စိဇၨာနာဂ သူရိယစႏၵာဒြတၱေပါင္မင္းႀကီး” ၏ သာသနာျပဳေကာက္ေၾကာင္းမ်ား အႏွစ္ခ်ဳပ္ (၂)




“တိႆ      ဓမၼသီဟရာဇာ ဒြတၱေပါင္မင္းႀကီး” (သို႕မဟုတ္) “စိဇၨာနာဂ
သူရိယစႏၵာဒြတၱေပါင္မင္းႀကီး” ၏ သာသနာျပဳေကာက္ေၾကာင္းမ်ား
အႏွစ္ခ်ဳပ္ (၂)
..................................................................................
*မုတၱမရာဇ၀င္ေပါင္းခ်ဳပ္ က်မ္းႀကီးတြင္ ပထမသထံုၿမိဳ႕ႀကီးသည္
အကၤုရမင္းလက္ထက္တြင္ ပ်က္ေၾကာင္း၊တြတ္ေတာ္ မင္းသား
ညီေနာင္ က်န္ေၾကာင္း၊ ညီေတာ္မင္းသား ဥဒိႏၵရာဇသံေ၀သည္
ပထမ မုတၱမၿမိဳ႕ေဟာင္းကိုတည္ေထာင္ေၾကာင္း၊ ယင္း ဥဒိႏၵ
ရာဇသံေ၀ မင္းသားသည္ ပထမဦးသထံုမင္းႀကီး တိႆဓမၼ
သီဟရာဇာဒြတၱေပါင္ ပ်ဴမင္းႀကီး၏ တြတ္ေတာ္ မင္းသားညီေနာင္
အနက္ အငယ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။*
*တရုတ္နန္းေတာ္မွတ္တမ္း ထန္မွတ္တမ္းတြင္လည္း
မုတၱမပ်ဴၿမိဳ႕ ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။*
*ပထမသထံုမင္းႀကီး ဒြတၱေပါင္မ်ိဳးရိုးမွ တြတ္ေတာ္ အကၤုရမင္း
လက္ထက္ ပထမသထံုၿမိဳ႕ႀကီး ေျမၿမိဳပ်က္စီးေၾကာင္း၊ ဖေအတူ
မေအကြဲ တြတ္ေတာ္ မင္းသားညီေနာင္အနက္ ေနာင္ေတာ္ ဥပ
ေဒ၀ရာဇသံေ၀ မင္းသားသည္ ၿမိဳ႕ေဟာင္းရာ၏ ေတာင္ဘက္တြင္
သုဓမၼပူရၿမိဳ႕ကို တည္ေထာင္နန္းစံေၾကာင္း သထံုရာဇ၀င္ေပါင္းခ်ဳပ္
က်မ္းႀကီးတြင္ ျပဆိုသည္။*
*ဥပေဒ၀မင္း ကံကုန္ၿပီး ထိုမင္း၏ သားေတာ္ ရာဇာေစာနီသည္
ေနရာေရႊ႕ေျပာင္း၍ ဘီးလင္းျမစ္၀ကၽြန္းငယ္ ၅ ခုကို ေပါင္း၍
တတိယၿမိဳ႕ မရိႆဘူမိသုဓမၼ၀တီ ဟု တည္သည္။ ၃ ႏွစ္တိုင္ေအာင္
ၿမိဳ႕မၿပီး။ မင္း ကြယ္လြန္သည္။*
*ယင္း၏သားေတာ္ ရာဇာေစာေ၀သည္ ထိုေနရာကို စြန္႔၍ ထိုၿမိဳ႕မွ
အေနာက္ေျမာက္ ေရႊေလာင္းအင္းအရပ္တြင္ “ဟရိသဘူမိ
သုဓမၼာ၀တီၿမိဳ႕” ဟု တည္ျပန္သည္။ သာသနာ ၂၀၈ ခုတြင္
ရာဇာေစာေ၀သည္ ေရာဂါထူေျပာေသာ ယင္းေရႊအင္းၿမိဳ႕
ေရႊေလာင္းၿမိဳ႕ကို စြန္႔ခြါ၍ တိုက္ကုလားၿမိဳ႕ေဟာင္းနယ္အတြင္း
“သု၀ဏၰဘူမိရဌ သုဓမၼာ၀တီ” ဟု ၿမိဳ႕သစ္တည္ျပန္သည္။
တိုက္ကုလား ဟုလည္း ေခၚၾက၏။ ပထမ သထံုမင္းႀကီးမွ
၁၈ ဆက္ေျမာက္ ယုဂႏၶာကုမာမင္း လက္ထက္တြင္
တိုက္ကုလားၿမိဳ႕ကို ပင္လယ္ေရတိုက္စားကာ ပ်က္သျဖင့္
ၿမိဳ႕ကိုစြန္႔ကာ ဥပေဒ၀ရာဇသံေ၀မင္းႀကီး တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ
သုဓမၼာပူရ ၿမိဳ႕ေဟာင္းရာသို႔ ျပန္၍ ေျပာင္းေရႊ႕ၿပီးၿမိဳ႕သစ္တည္
စိုးစံသည္။ သာသနာႏွစ္ ၄၅၀ ျပည့္ႏွစ္ ဟု ျပဆိုသည္။*
*မုတၱမရာဇ၀င္ေပါင္းခ်ဳပ္က်မ္းတြင္ ပထမေျမာက္ ေယးၿမိဳ႕ကို
တနသၤာရီ ပ်ဴဘုရင္မ တည္ေထာင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ယင္း ေယးပ်ဴၿမိဳ႕
ပ်က္သုန္းတိမ္ေကာၿပီး ႏွစ္ ရာေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာေသာအခါ
မြန္အမတ္ႀကီးတစ္ဦးက ပထမေယးၿမိဳ႕ေဟာင္း ေနရာတြင္
ေယးၿမိဳ႕အသစ္ တစ္ဖန္ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ခဲ့ေၾကာင္း
မွတ္တမ္းတင္ပါရွိပါသည္။*
အထက္ပါ ရာဇ၀င္ႏွင့္ ဘုရားသမိုင္းမ်ား အဆိုအရ ပုဂံအေနာ္
ရထာမင္း မတိုင္ခင္ ဘီစီ ၆ ရာစု၊ ေအဒီ ၁၀ ရာစု အတြင္း
ေတာင္ပိုင္းကမ္းရိုးတန္းတြင္ သထံု တိႆဓမၼသီဟရာဇာ
ဒြတၱေပါင္မင္းဆက္ (၀ါ) သထံု ဒြတၱေပါင္ပ်ဴအုပ္စုမွ
တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ သထံု၊ ပါဒ၊ ပဲခူး၊ မုတၱမ ေရွးပ်ဴၿမိဳ႕မ်ား၊
တနသၤာရီဘုရင္မ တည္ေသာ ေယးပ်ဴၿမိဳ႕၊ ေမွာ္ဇာပ်ဴအုပ္စု၀င္
ေပါကၡရ၀တီ(တြံေတး)ပ်ဴၿမိဳ႕ စသည္တို႔ ရွိေၾကာင္းသိရပါသည္။
*ပ်ဴရာဇ၀င္ ၁၂ ေစာင္တြဲတြင္ ေအဒီ ၉ ရာစု ပ်ဥ္ျပားမင္း မတိုင္ခင္
ေရွးေခတ္ျမန္မာႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း ကမ္းရိုးတန္းေဒသတြင္ မြန္လူမ်ိဳးတို႔
မေရာက္ရွိေသးေၾကာင္း၊ စတုတၳပုဂံၿမိဳ႕တည္ ပ်ဥ္ျပားမင္းလက္ထက္တြင္
တစ္ႀကိမ္၊ ေအဒီ ၁၁ ရာစု အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္တြင္ တစ္ႀကိမ္
မြန္တို႔ အေျမာက္အျမား ေျပာင္းေရႊ႕၀င္ေရာက္လာေၾကာင္း ေဖာ္ျပ
ထားသည္ဟု ဆရာ ဦးသက္တင္ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။*
*တရုတ္မွတ္တမ္းမ်ားအရ ဒြါရာ၀တီႏိုင္ငံမွ မြန္တို႔သည္ အေရွ႕ဘက္မွ
ခမာစစ္ဆင္မႈ၊ ေတာင္ဘက္မွ ဂ်ာဗားေရတပ္စစ္ဆင္မႈမ်ားႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕
ဒုကၡေရာက္ေၾကာင္း၊ ေအဒီ ၁၁ ရာစု အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္
လင္ဖြန္းၿမိဳ႕မွ မြန္တို႔ ၿမိဳ႕လံုးကၽြတ္ ပုဂံႏိုင္ငံသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းခိုလံႈလာေၾကာင္း
ဦးႏိုင္ပန္းလွ ဆိုခဲ့ပါသည္။*
*လက္ေတြ႕အားျဖင့္လည္း ေတာင္ပိုင္းကမ္းရိုးတန္းေဒသ ေရွးၿမိဳ႕ေဟာင္း
ေနရာမ်ားတြင္ ဘီစီ ၆ ရာစု မွ ေအဒီ ၁၀ ရာစုကာလ ပ်ဴစဥ့္စာ၊ ပ်ဴအုတ္ခဲစာ၊
ပ်ဴေခတ္ေစတီ၊ ပ်ဴေခတ္ဗုဒၶရုပ္ပြားမ်ား၊ ပ်ဴေခတ္ အုတ္ခြက္ဘုရားမ်ား၊
ပ်ဴဒဂၤါးမ်ား၊ ပ်ဴေခတ္ၿမိဳ႕ရိုးအခ်ိဳ႕၊ ပ်ဴေက်ာက္စာ၊ ပ်ဴအ႐ိုးအိုးမ်ား အပါအ၀င္
အထက္တြင္ တင္္ျပခဲ့ေသာ ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းမ်ိဳးစံုတို႔ကို ေခတ္ၿပိဳင္
အေထာက္အထားမ်ားအျဖစ္ ေျမေပၚေျမေအာက္တို႔တြင္ ထင္ရွားစြာ
ေတြ႕ျမင္ရလွ်က္ ရွိပါသည္။*
*သို႔ေသာ္ အေနာ္ရထာမင္း မတိုင္ခင္ ဘီစီ ၆ ရာစု - ေအဒီ ၁၀ ရာစု ကာလ
မြန္ယဥ္ေက်းမႈ အေထာက္အထား တစ္စံုတစ္ရာ မေတြ႕ရွိေသးပါ။*
*ျမန္မာႏိုင္ငံေရွးေဟာင္းသုေတသန ဦးစီးဌာနသည္လည္း သံလ်င္၊ ပါဒ၊
က်ိဳကၠသာ၊ အယ(က္)သမ -၀င္းက(ဘီးလင္းနယ္)၊ သထံုနယ္မ်ားတြင္
တတ္အားသမွ် သုေတသန ျပဳခဲ့ ျပဳဆဲရွိၿပီး အေနာ္ရထာမင္း ေအဒီ ၁၁
ရာစုမတိုင္ခင္ မြန္ယဥ္ေက်းမႈပစၥည္း အေထာက္အထား ေတြ႕ရွိသည္ဟု
မၾကားသိရေသးပါ။*
*ကြမ္းဆိပ္ပ်ဴေက်ာက္စာ အပါအ၀င္ အေနာ္ရထာထက္ ေစာေသာ
ပ်ဴယဥ္ေက်းမႈ အေထာက္အထားတစ္ခ်ိဳ႕ကို ေျမေပၚ၊ ေျမေအာက္တြင္ပါ
အထင္အရွားေတြ႕ျမင္ခဲ့ၾကပါသည္။ ကမ္းရိုးတန္းေဒသ မြန္ယဥ္ေက်းမႈ
အေထာက္အထား ေတြ႕ရသည္တို႔မွာ အေနာ္ရထာမင္းေခတ္မွ
ေနာက္ပိုင္းကာလ၀င္ ပစၥည္းမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။*
*ဆရာ မိုက္ကယ္ေအာင္သြင္ (ပါေမာကၡ ၊ သမိုင္း ၊ ဟာ၀ိုင္ယီတကၠသိုလ္)က
ျမန္မာႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း ကမ္းရိုးတန္းေဒသရွိ ၿမိဳ႕ရြာတို႔၏ မြန္အမည္မ်ားမွာ
ေခတ္လယ္မြန္ (အင္း၀ေခတ္၊ ေညာင္ရမ္းေခတ္) ေအဒီ ၁၅ရာစု ၁၇ ရာစု
မြန္ဘာသာစကား အမည္မ်ားသာျဖစ္ၿပီး ေခတ္ေဟာင္းမြန္အမည္
(ေအဒီ ၇ရာစု- ၁၄ ရာစု)အမည္မ်ား မဟုတ္ေသာ အခ်က္အရ
ေတာင္ပိုင္းကမ္းရိုးတန္း မြန္အမည္ၿမိဳ႕ရြာတို႔သည္ အင္း၀ေခတ္ၿပိဳင္
ရာဇာဓိရာဇ္မင္း ေခတ္အခါ ၀န္းက်င္မွ ေပၚေပါက္ေသာ မြန္ၿမိဳ႕ ရြာမ်ား
ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အေနာ္ရထာမင္း မတိုင္ခင္ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံ ကမ္းရိုးတန္း
ေဒသတြင္ (မြန္လူမ်ိဳးမရွိဟု မဆိုလို)၊ မြန္ႏိုင္ငံ၊ မြန္ဧကရာဇ္မင္း၊ မြန္ယဥ္
ေက်းမႈေခတ္တို႔ မေပၚေပါက္ေသးေၾကာင္း၊ ယင္းသို႔ ေပၚေပါက္သည္ဟု
ေခတ္ၿပိဳင္အေထာက္အထားတစ္ခုမွ မေတြ႕ရေၾကာင္း သူ၏ သုေတသန
စာတမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။*
နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆိုရေသာ္ အထက္တြင္ တင္ျပခဲ့သည့္ ဘုရားသမိုင္းမ်ား၊
ေတာင္ပိုင္းကမ္းရိုးတန္းေဒသၿမိဳ႕ေဟာင္းရာဇ၀င္မ်ားသည္ အေနာ္ရထာမင္း
မတိုင္ခင္ ေတာင္ပိုင္းကမ္းရိုးတန္းေဒသ သထံု၊ ပါဒ၊ တံြေတးဒြတၱေပါင္မင္းမ်ား၊
သထံုတိႆဓမၼသီဟရာဇာ ဒြတၱေပါင္မင္းဆက္မွ တည္ေထာင္ေသာ ကမ္းရိုးတန္း
သထံုပ်ဴအုပ္စု၀င္ ၿမိဳ႕မ်ား၊ တနသၤာရီဘုရင္မ တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ေယးပ်ဴၿမိဳ႕တို႔ကို
အထင္အရွား ေဖာ္ျပသည္မွာ အိႏၵိယအေထာက္အထား၊ တရုတ္အေထာက္အထား
မ်ားက ေဖာ္ျပထားေသာ ပင္လယ္အထိ က်ယ္၀န္းသည့္ ပ်ဴႏိုင္ငံ ေခၚ ဗရမၼာႏိုင္ငံ
ေခၚ ပ်ဴျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ကိုက္ညီ အႀကံဳး၀င္ေနပါသည္။
ထို႔နည္းတူစြာ သထံုဒြတၱေပါင္မင္းဆက္က တည္ခဲ့သည္ဟု သထံုရာဇ၀င္၊
ပါဒရာဇ၀င္တို႔တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ဒလတိုင္း၊ ပါဒၿမိဳ႕၊ ပဲခူးၿမိဳ႕၊ ဘုရားႀကီးတိုင္း၊
တိုက္ကုလားၿမိဳ႕၊ ဘီလူးကၽြန္းတို႔ကို သေရေခတၱရာ အတိတ်ာမင္းေက်ာက္အိုးစာတြင္
ဥရုဟိတိုင္းလွည္းကူး၊ က၀တိုင္း၊ တကြာပါတိုင္း တို႔ႏွင့္အတူတကြ ဒလတိုင္း၊ ပါဒတိုင္း၊
ပေဂါတိုင္း(ပဲခူးတိုင္း)၊ ဘုရားႀကီးတိုင္း၊ တကၠလတိုင္း (တိုက္ကုလားတိုင္း)၊
ဘီလူးကၽြန္းတိုင္း ဟူ၍ သေရေခတၱရာႏိုင္ငံပိုင္ ပ်ဴၿမိဳ႕ျပတိုင္းမ်ား ျဖစ္ၾကာင္း
ေလ့လာေတြ႕ျမင္ရပါသည္။
.............................................................................................
က်မ္းကိုး (ဘုန္းတင့္ေက်ာ္၊ ဦး၊ ၂၀၁၄၊ မတ္၊ ၃၊ ေတာင္ပိုင္းကမ္း႐ိုးတန္း
ေဒသ ပ်ဴစဥ့္စာမ်ား၊ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ ၀ိဇၹာခန္းမ)

No comments:

Post a Comment