Wednesday, September 16, 2015

မစ္သ္(myth) ႏွင့္ mythology သေဘာတရား (အပိုင္း-၂)

မစ္သ္(myth) ႏွင့္ mythology သေဘာတရား (အပိုင္း-၂)
.........................................................................
ဗုဒၶေခတ္ (ဘီစီ ၆ ရာစုႏွင့္ ၅ ရာစုၾကား) ကာလတြင္ ျမန္မာ
ႏိုင္ငံအလယ္ပိုင္း သေရေခတၱရာၿမိဳ႕တည္မည့္ ေနရာအနီး
ထိသည္ ကမ္းဦးေရတိမ္ပိုင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဧရာ၀တီျမစ္၀
ကၽြန္းေပၚေဒသတစ္ခြင္ ႏုန္းအျပည့္မထြန္းေသးေၾကာင္း၊
ဧရာ၀တီျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသႀကီးမွာ အတြင္းပင္လယ္ဟု
တင္စားေခၚေ၀ၚရေသာ ေရျပင္က်ယ္ႀကီးရွိေနေၾကာင္း
သေရေခတၱရာမစ္သ္၌ မွတ္တမ္းတင္သဲလြန္စမ်ား
ပါရွိပါသည္။

သေရေခတၱရာမစ္သ္၌ -
“စူဠပုဏ္၊ မဟာပုဏ္ ေလွ်ာက္တင္သျဖင့္ ေဂါတမျမတ္စြာ
ဘုရားသည္ ဧရာ၀တီျမစ္အေနာက္ဘက္ကမ္း သုနာပရႏၱသို႔
ၾကြ၍ စႏၵကူးနံ႕သာေက်ာင္းသို႔ၾကြေတာ္မူသည္။ ပရိသတ္အား
တရားေဟာၾကားေတာ္မူၿပီးေနာက္ ဖိုဦးေတာင္ဖ်ားသို႔ ၾကြေတာ္
မူသည္။ ဖိုဦးေတာင္၏ အေရွ႕ဘက္ယြန္းယြန္း သုမုျဒာေရမ်က္
ႏွာထက္ ႏြားေခ်းေျခာက္ ေပါေလာေမ်ာသည္ကို ျမင္ေတာ္
မူ၏။ ထိုအခါ ေပြးငယ္တစ္ေကာင္သည္ ဘုရားရွင္အား ေျမကို
ေကာ္၍ ပူေဇာ္ေၾကာင္း၊ ထိုသို႔ေသာအခါ ဘုရားရွင္သည္
ငါဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ တစ္ရာ့တစ္ႏွစ္ေရာက္ေသာ
အခါ (သေရေခတၱရာျပည္တည္ရာအရပ္တြင္) ပင္လယ္ခမ္း
ေျခာက္အံ့၊ ထိုအခါ ဤအရပ္၌ ျပည္ႀကီးျဖစ္၍ ဤေပြးငယ္သည္
မ်က္စိသံုးခု၊ အတုမဲ့ဒြတၱေဘာင္ ဟူေသာ အမည္ခံယူ၍ မင္းျပဳ
လတၱံ႔ ဟု ဗ်ာဒိတ္ေပးေၾကာင္း၊ သိၾကားမင္းသည္ သိလ၀ံဓား
အစရွိေသာ မင္းေျမာက္တန္ဆာငါးပါး၊ ဧကရာဇ္မင္းႏွင့္
ထိုက္တန္ေသာ မင္းေဆာင္ မင္းေယာင္၊ မင္းခမ္း မင္းနားႏွင့္
ရန္သူအေပါင္းကို ႏွိမ္နင္းႏိုင္ေစျခင္းငွာ အရိႏၵမာလွံ၊ 
ေခါင္းေလာင္းႀကီး၊ စည္ႀကီးမ်ား၊ နာဠာဂီရိဆင္၊ သိႏၶီမ်ိဳး
၀လာဟကျမင္း၊ သံတမာန္ေရးရာကၽြမ္းက်င္လိမၼာေသာ
ဘုန္းပညာအဂၤါရွစ္ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ ငနီပါး၊ ငရဲက်ား၊
ပဥၥင္းျဖဴ၊ ပဥၥင္းညိဳ၊ အတြင္းပင္လယ္၊ အျပင္ပင္လယ္တို႔ကို
ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီးေဆာင္ႏွင္းေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။

*ဆိုလိုရင္းမွာ ဗုဒၶေခတ္ ဘီစီ ၆ ရာစုတြင္ ဖိုဦးေတာင္
အေရွ႕ေတာင္ဘက္ယြန္း၊ သေရေခတၱရာျပည္ ေနာင္အခါ
တည္မည့္ေနရာသည္ ႏြားေခ်းေျခာက္ေပါေလာေမ်ာရာ
ကမ္းအနီးေရတိမ္ေဒသျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဘီစီ ၅ ရာစုခန္႔တြင္
ေရျပင္က်ယ္ဆုတ္ယုတ္ေျခာက္ခန္း၍ ကုန္းေျမေပၚေၾကာင္း၊
ယခုေခတ္ ဧရာ၀တီျမစ္၀ကၽြန္းေပၚေဒသေနရာ၌ ေျမႏုအျပည့္
မထြန္းေသးဘဲ ပဲခူး႐ိုးမႏွင့္ ရခိုင္႐ိုးမအၾကား ဧရာမေခါင္း
ေလာင္းပံု ပင္လယ္၀ႀကီး (ေခၚ) အတြင္းပင္လယ္အျဖစ္
တည္ရွိေနေၾကာင္း ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ပဥၥင္းျဖဴ၊ ပဥၥင္းညိဳ
တို႔ႏွင့္ သံတမာန္ေစျခင္းဆိုသည္မွာ ဘီစီ ၅ ရာစု သေရ
ေခတၱရာျပည္ႀကီးသည္ စိန္႔တိုင္း (ေခၚ) တ႐ုတ္၊ မာဂဓ
တိုင္း (ေခၚ) ေရွးအိႏၵိယတိုင္းတို႔ႏွင့္ အဆက္အသြယ္ရွိ
ခဲ့ေၾကာင္း ဆိုလိုရင္းျဖစ္ပါသည္။ ဘီစီ ၂ ရာစု၊ ဟန္႔မင္း
ဆက္ေခတ္၊ တ႐ုတ္အမတ္ႀကီး ခ်န္ခ်ိယင္၏ မွတ္တမ္း၌
ဟန္႔နန္းေတာ္က ဗရမၼာဟုလည္းေခၚ၊ ပ်ဴဟုလည္းေခၚေသာ 
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေတာင္ဘက္၊ ဧရာမေခါင္းေလာင္းပံု ပင္လယ္
၀ႀကီးထိပ္ဘက္၌ ပ်ဴ ေခၚ ဗရမၼာတို႔ အိႏၵိယသို႔သြားေသာ
ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕ႀကီးတည္ရွိေနေၾကာင္း ေဖာ္ျပခ်က္က
ေရွးတ႐ုတ္တ္ို႔ႏွင့္ ေရွးအိႏၵိယသားတို႔ၾကား သေရေခတၱရာေခတ္
ပ်ဴ ေခၚ ဗရမၼာတို႔ ကူးလူးဆက္သြယ္မႈ ေကာင္းစြာရွိေနေၾကာင္း
ထင္ရွားစြာေထာက္ခံေနျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအလယ္ပိုင္း
ေတာင္သမာန္အင္းစပ္မွ ဘီစီ ၇၀၀ - ၂၀၀ ဟု သက္တမ္းစစ္
သိရွိရေသာ ေက်ာက္ေခတ္ေႏွာင္းႏွင့္ သံေခတ္လူေနေဒသ
ေက်းရြာေဟာင္း၌ ေတြ႕ရွိရသည့္ ဘီစီ ၅ ရာစု အြန္နစ္ပုတီး
ေစ့မ်ားကလည္း ဘီစီ ၅ ရာစုတြင္ အိႏၵိယတိုက္ငယ္ႏွင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံၾကား ကူးလူးဆက္သြယ္မႈရွိေနေၾကာင္း
ထင္ရွားစြာေထာက္ခံလွ်က္ရွိပါသည္။*

သမိုင္းမွန္၊ သမိုင္းအမွန္တရားဆိုသည္မွာ ေက်ာက္စာမ်ား၊
သစ္ထြင္းစာမ်ား၊ ေျမသားအတြင္းမွ ေရွးေဟာင္း အၾကြင္းအက်န္ 
ရုပ္၀တၱဳပစၥည္း၌သာ ရွိျခင္း၊ ေတြ႔ရျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ။ ေရွးကာလ
ကတည္းက အသက္ရွင္ေသာ လူက အသက္ရွိေသာ လူကို 
ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ သားစဥ္ေျမးဆက္ လက္ဆင့္ကမ္း ေျပာျပ
ေပးအပ္သျဖင့္ ေသြးသားခႏၶာထဲတြင္ လတ္လတ္ဆက္ဆက္ 
ရွင္သန္ ထင္က်န္ေနသည့္ အမွန္တရားမ်ိဳး (သမိုင္းမွန္မ်ိဳး) 
သည္လည္း ရွိေနပါသည္။ ထိုသို႔ေသာျဖစ္စဥ္မ်ားကို ကဗ်ာမ်ား၊
လကၤာမ်ား၊ ဘုန္းေတာ္ဘြဲ႔မ်ား၊ ဧခ်င္းမ်ားျဖင့္ သီကံုးဖြဲ႕ႏြဲ႕က
ေပထက္အကၡရာ၊ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ၾကသကဲ့သို႔
ပါးစပ္မွတဆင့္ သားစဥ္ေျမးဆက္ အဆက္ဆက္တိုင္ေအာင္
လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ၾကသည္မ်ိဳးလည္းရွိပါသည္။ ယခုအျမင္ျဖင့္
မကိုက္ညီေသာေၾကာင့္ ပယ္သည္ဟုဆိုျခင္းထက္ ေတြ႕ရွိ
ရေသာေျမေပၚေျမေအာက္သုေတသနအေထာက္အထား
မ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ျပည္တြင္းျပည္ပေခတ္ၿပိဳင္မွတ္တမ္း
မ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆး၍ mythology 
သေဘာတရားအလုပ္လုပ္ပံုအတိုင္း ေကာက္ခ်က္ခ်အေျဖရွာ
ၾကည့္ပါမူ ေရွးဦးျမန္မာႀကီးမ်ား၏ သမိုင္း၀င္အျဖစ္အပ်က္
မ်ားကို စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ ေတြ႕ရွိရလွ်က္ရွိပါသည္။

ပုဂံရာဇ၀င္၌ ပ်ဴေစာထီးေခတ္ပုဂံျပည္ႀကီးကို က်ားႀကီး၊
၀က္ႀကီး၊ ငွက္ႀကီး၊ ႐ႈးပ်ံႀကီးတို႔က ေႏွာင့္ယွက္ဖ်က္စီးၾကသျဖင့္
ပ်ဴေစာထီးက တိုက္ခိုက္ႏွိမ္ႏွင္းရေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါရွိပါသည္။
ထိုသို႔ေသာ ဒ႑ာရီလာညႊန္းဆိုသီကံုးထားသည့္ ရာဇ၀င္အခ်က္
အလက္မ်ားကို ေခတ္ၿပိဳင္ျပည္တြင္းျပည္ပမွတ္တမ္းမ်ားႏွင့္
တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးၾကည့္ေသာအခါ အေနာက္အရပ္မွ ငွက္ႀကီး
ဆိုသည္မွာငွက္ကဲ့သို႔ ႏွာေခါင္းေကာက္ေကာက္ပံုသ႑ာန္ရွိသည့္
အိႏၵိယမွ ေစာဠဳကုလားေရတပ္ႀကီး၏ ရန္စစ္ေရာက္ေၾကာင္းကို
ညႊန္းဆိုထားျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ က်ားႀကီးဆိုသည္မွာ တ႐ုတ္
ရန္စစ္ေရာက္ေၾကာင္းကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ၿပီး ေရွးတ႐ုတ္တို႔၏
အျမတ္တႏုိးကိုးစားသည့္ နာမ္စားမွာ က်ားျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္
ရန္စစ္ေရာက္ေၾကာင္းကိုမူ ေအဒီ ၂၂၆ တ႐ုတ္နန္းေတာ္မွတ္
တမ္းမ်ားက တိတိက်က်ေဖာ္ျပလွ်က္ရွိပါသည္။ 

ဗူး႐ိုင္းတို႔၏ရန္က်ေရာက္သည္ ဆိုသည္မွာ ပထမခမာအင္ပါယာ
ျဖစ္သည့္ ဗူးနမ္ (ေခၚ) ဖူနမ္အင္ပါယာတည္ေထာင္ခဲ့သည့္ စဒံုး
လူမ်ိဳးတို႔၏ ရန္စစ္ေရာက္ေၾကာင္းကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေအဒီ ၂ ရာစု၌ အလြန္အင္အားႀကီးမားေသာ ပထမခမာအင္ပါ
ယာစစ္တပ္ႀကီးသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွတစ္ခြင္ လွည့္လည္
စစ္ျပဳေသာမွတ္တမ္းရွိေနပါသည္။ ထို ဗူးနမ္စစ္တပ္ႀကီးမွ
ရန္ျပဳသျဖင့္ ျပည္သူအမ်ား ထြန္ယက္စိုက္ပ်ိဳး၍မရေလာက္
ေအာင္အက်ပ္အတည္းေတြ႕ရသျဖင့္ ပ်ဴေစာထီးဘုရင္ႀကီးက
တိုက္ခိုက္ႏွိမ္နင္းရေၾကာင္း ဆိုလိုရင္းျဖစ္ပါသည္။ ယခုတိုင္ 
ပုဂံႏွင့္ ေျခာက္ၿမိဳ႕သြားလမ္းအၾကား၌ ေစတီဘုရားတစ္ဆူ
တည္ထားလွ်က္ရိွသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရၿပီး ထိုဘုရားကို ဗူးလူး
ဘုရားဟု ေခၚဆိုၾကသည္မဟုတ္ပါေလာ၊ ထိုေနရာသည္
ပ်ဴေစာထီးႏွင့္ ဗူးနမ္စစ္သူႀကီးတို႔၏ စီးခ်င္းထိုးသည့္ေနရာ
ျဖစ္ၿပီး ဗူးနမ္စစ္သူႀကီး က်ဆံုးခဲ့ရာေနရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ဗူးလူးဘုရားဟု ေအာင္ေစတီတည္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။

ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ ေသြးသားထဲ၌ ကၽြႏု္ပ္တို႔၏ဘိုးေဘးမ်ားက အစဥ္
အဆက္လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ေသာ မစ္သ္မ်ားရွိေနသည္။ ထိုမစ္သ္
မ်ားကို မွန္ကန္စြာအဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုရန္မွာ ေျမေပၚေျမေအာက္
အေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပေခတ္ၿပိဳင္မွတ္တမ္း
မ်ားကို ေလ့လာရန္လည္းလိုအပ္သည္ဟု ယူဆမိပါသည္။
ျပည္တြင္းျပည္ပေခတ္ၿပိဳင္မွတ္တမ္းမ်ားႏွင့္အတူ အစဥ္အဆက္
လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ေသာ မစ္သ္မ်ားကိုလည္းပစ္ပယ္ထား၍
မသင့္ေခ်။

ဥပမာဆိုရပါမူ တြံေတးေတာႀကီးတန္းတစ္၀ိုက္၌ ေတာင္သူ
တခ်ိဳ႕စိုက္ပ်ဳိးေသာ အလြန္ဘုန္းႀကီးသည့္ အပင္တစ္မ်ိဳး
ရွိသည္။ ထိုအပင္ကိုစိုက္သူသည္ သီလျမဲရသည္။ အပင္
ကိုယ္ထည္သို႔ ေရႊအစစ္သြင္း၍ စိုက္ပ်ိဳးရသည္ဟုဆိုသည္။
ထိုအပင္ကို “ဒြတၱဘတ္ပင္(ဒြတၱေဘာင္ပင္)” ၊ ထိုအပင္မွ
သီးေသာအသီးကို “ဒြတၱဘတ္သီး (ဒြတၱေဘာင္သီး)” ဟု
ယေန႔တိုင္ ေခၚဆိုၾကပါသည္။ သေရေခတၱရာ ပ်ဴဗရမၼာ
မင္းႀကီး ဒြတၱေဘာင္စားသံုးေသာ အပင္ျဖစ္ေၾကာင္း
ယေန႔တိုင္ ဂုဏ္ယူ၀င့္ၾကြားစြာ လက္ဆင့္ကမ္းေျပာဆိုလွ်က္
ရွိၾကသည္မဟုတ္ပါေလာ။ ယေန႔ျမန္မာႏိုင္ငံတ၀ွမ္းသည္
ေရွးႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ေက်ာ္ကတည္းက ေရွးဦးျမန္မာဘိုးေဘး
မ်ား၏ ဘူမိနတ္သန္ေနရာမွန္ျဖစ္ေၾကာင္း ထိုသို႔ေသာမစ္သ္မ်ား၊
ေခတ္ၿပိဳင္မွတ္တမ္းမ်ားက ညႊန္ျပေနသည္မဟုတ္ပါေလာ။

တူးေဖာ္သုေတသနျပဳသူျဖစ္ေစ၊ စာဖတ္သူသက္သက္ျဖစ္ေစ
အေတြးဖြင့္ထားရန္ လိုအပ္သည္ဟု ယံုၾကည္မိပါသည္။ေတြ႕ရွိ
သည့္အေထာက္အထားမ်ား၊ ဖတ္မွတ္သည့္စာေပမ်ားကို
ရွိရင္းစြဲ ခိုင္မာသည့္မစ္သ္မ်ားျဖင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာရင္း
ဆက္လက္ေဖာ္ထုတ္ရန္ရွိေနသည့္ မစ္သ္မ်ားအတြင္းပါ
သမိုင္းျဖစ္ရပ္မွန္မ်ားကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစေၾကာင္း
မိတ္ေဆြအမ်ားသို႔ ဆႏၵျပဳတင္ျပလိုက္ရပါသည္။

Thant Lwin Oo
16.9.2015

No comments:

Post a Comment