Sunday, August 2, 2015

မစ္သ္(Myth) ႏွင့္ Mythology သေဘာတရား (အပိုင္း-၁)


တေကာင္းရာဇ၀င္မစ္သ္ႏွင့္ သေရေခတၱရာ ရာဇ၀င္မစ္သ္မ်ားပါ
ကံရာဇာႀကီး၊ ကံရာဇာငယ္၊ ေမာင္တင့္တယ္၊ တေကာင္းအိမ္ေရွ႕
မင္းသားေဟာင္း ေခပဒူတရေသ့ႀကီး၊ စူလသဠသမၻ၀၊ မဟာသ
မၻ၀မင္းညီေနာင္၊ မဟာသမၻ၀၏သား ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး၊ သေရ
ေခတၱရာေနာက္ဆံုးမင္း သုပညာနာဂရစိႏၵ တို႔၏ အျဖစ္အပ်က္
မ်ားသည္ ရာဇ၀င္ဆရာတို႔ ညႊန္းဆိုဖြဲ႕ႏြဲ႕ခ်ဲ႕ကားေရးသားထား
သည္မ်ားကို ဖယ္လိုက္လွ်င္ ျမန္မာ့သမိုင္းေခတ္ဦးကို တိတိ
က်က်ညႊန္ျပႏိုင္သည့္ အခ်က္အလက္မ်ား မ်ားစြာေတြ႕ျမင္ေန
ရေၾကာင္း ဆရာႀကီးေဒါက္တာသန္းထြန္း ဆိုခဲ့ပါသည္။ ထိုသို႔
ဆရာႀကီးဆိုခဲ့ျခင္းသည္ mythology (သမိုင္းမစ္သ္မ်ားအတြင္း
ပါရွိေနေသာ သမိုင္းသဲလြန္စမ်ား၊ အေထာက္အထားမ်ား၊ သမိုင္း
အဓိပၸါယ္မ်ားကို ေလ့လာေဖာ္ထုတ္ေသာပညာရပ္) သေဘာ
တရားအရ ေျပာဆိုခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ့သမိုင္းတင္ေခတ္ဦးကို တိတိက်က် ညႊန္းဆိုျပသ
ႏိုင္သည့္ ထိုရာဇ၀င္ပါအခ်က္အလက္မ်ားကိုလည္း
စဥ္းစားဆင္ျခင္ေတြးေခၚမႈစြမ္းအား၊ သုေတသနအခ်က္
အလက္မ်ား၊ ျပည္တြင္းျပည္ပ ေခတ္ၿပိဳင္အေထာက္
အထားမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္၍ အဓိပၸါယ္ျပန္ဆိုၾကည့္ပါက
ေရွးျမန္မာႀကီးမ်ား ႀကံဳခဲ့ျဖတ္သန္းခဲ့ရေသာ ျမန္မာ့
သမိုင္းတင္ေခတ္ဦး တစ္စိတ္တစ္ေဒသကို ေတြ႕ျမင္
ေနရပါသည္။
.......................................................................
(သေရေခတၱရာမစ္သ္အား ျပည္တြင္းျပည္ပေခတ္ၿပိဳင္
မွတ္တမ္းမ်ား၊ တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရေသာ သုေတသနအခ်က္
အလက္မ်ား၊ mythology သေဘာတရားမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္
စစ္ေဆးျခင္း)
သေရေခတၱရာ ရာဇ၀င္မစ္သ္တြင္ မဟာသမာၻ၀မင္းႀကီး၏ သား
ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး သေရေခတၱရာၿမိဳ႕တည္ပံုကို ဤသို႔ေဖာ္ျပ
ထားပါသည္ -
“သာသနာေတာ္သကၠရာဇ္ ၁၀၁ ခုသို႔ ေရာက္ေသာအခါ
ဂ၀ံပေတ့၊ ရေသ့၊ သိၾကား၊ နဂါး၊ ဂဋဳန္၊ စႏၵီ၊ ပရေမသူရာ
ဤ သူျမတ္ခုႏွစ္ေယာက္တုိ႔သည္ ဘုရားရွင္ဗ်ာဒိတ္ေတာ္
ရွိသည္ႏွင့္အညီ ၿမိဳ႕တည္ေသာအေၾကာင္းကို ႐ံုးစုတိုင္ပင္
ညီညြတ္ၾက၍ သာယာညီညြတ္လွေသာ ေျမအျပင္၀ယ္
သိၾကားမင္းသည္ စက္တိုင္၌ ရပ္၍ေနၿပီးလွ်င္ နဂါးကို
စက္ႀကိဳးျပဳ၍ လွည့္ေတာ္မူ၏။”
“သိၾကားမင္းသည္ ၿမိဳ႕တည္မည့္ေနရာ၏ ဗဟိုခ်က္မတြင္
ရပ္၍ နဂါးအျမွီးကို ကိုင္ထားေပးၿပီး နဂါးသည္ ကိုယ္အ
လ်ားကိုဆန္႔၍ ၿမိဳ႕တည္ရန္ ေျမအ၀န္းကို လွည့္ပတ္ျပသည္။
ထိုသို႕နဂါးလွည့္စဥ္ ေျမာက္ဘက္အရပ္၌ နဂါးသည္ ဂဋဳန္ႏွင့္
ေတြ႕၍ထိတ္လန္႔ကာ ၃ ႀကိမ္တြန္႔သည္။ ယင္းနဂါးတြန္႔ရာ
၃ ခုအတိုင္းၿမိဳ႕႐ိုးကို လိုက္၍တည္သည္။”
*ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး ၿမိဳ႕တည္မည့္အေၾကာင္းကို ႐ံုးစု
တိုင္ပင္သည့္ ဂ၀ံပေတ့၊ ရေသ့၊ သိၾကား၊ နဂါး၊ ဂဋဳန္၊
စႏၵီ၊ ပရေမသူရာ သူျမတ္ခုႏွစ္ေယာက္ဟု ညႊန္းဆိုျခင္း၌
အရွင္ဂ၀ံပေတ့၊ သိၾကား၊ ရေသ့ ဟူေသာ ဗုဒၶဘာသာ
သေကၤတတို႔အရ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး တည္ေသာၿမိဳ႕သည္
ဗုဒၶဘာသာၿမိဳ႕ႀကီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ မင္းႏွင့္ျပည္သူတို႔သည္
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ညႊန္းဆိုျပသေနျခင္းပင္
ျဖစ္ပါသည္။ စႏၵီ၊ ပရေမသူရာ ဟူေသာ သေကၤတတို႔မွာ
ျဗဟၼဏပုဏၰား ေဗဒင္ဟူရားဆရာႀကီးမ်ားလည္း အခါေပး
တြက္ခ်က္ရာတြင္ ပါ၀င္ရေၾကာင္း၊ ေရႊနန္းေတာ္၊ ၿမိဳ႕၊ က်ံဳး
၃ ဌာနကို ပႏၷက္႐ိုက္ရန္ သာသနာေတာ္ (၁၀၁)ခု၊ တန္ခူး
လဆန္း (၁)ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔၊ နကၡက္ ၂၆ လံုး၊ ေနထြက္
တျပဴဟူေသာ အခါေတာ္ကို ေဗဒင္ပညာျဖင့္ တြက္ခ်က္
ေပးရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။*
*ထိုသို႔ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ သေရ
ေခတၱရာျပည္ႀကီးသည္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ မင္းေန
ျပည္ႀကီးျဖစ္ေၾကာင္းကိုမူ တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရေသာ ေထရ
၀ါဒဗုဒၶဘာသာ အေထာက္အထားေပါင္းစံုတို႔က ညႊန္းဆို
ျပသေထာက္ခံလွ်က္ရွိပါသည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေတာ္
ႀကီးသို႔၀င္ေရာက္ရာ အေနာက္ဘက္ “ေရႊတံခါး” (ေခၚ)
ၿမိဳ႕တံခါးအ၀င္အ၀တြင္ ေရးထိုးထားေသာ မဂၤလသုတ္
ေတာ္ေက်ာက္စာတိုင္၊ ေမာရသုတ္ေတာ္ပါဠိေတာ္
ေက်ာက္စာတိုင္မ်ား၊ သေရေခတၱရာေတြ႔ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြား
ဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ သေရေခတၱရာမင္းႏွင့္ျပည္သူတို႔
အျမတ္တႏုိးတန္ဖိုးထား၍ ေငြဒဂၤါးမ်ား၊ ဗိသုကာအ
ေဆာက္အဦးမ်ားတြင္ ရည္ညႊန္းပံုေဖာ္သံုးစြဲေသာ
သီရိ၀စၦ(ဗုဒၶအိမ္မြန္)အမွတ္အသားမ်ားႏွင့္ ပိဋိကတ္
သံုးပံုေကာက္ႏႈတ္ခ်က္မ်ားက အတည္ျပဳေထာက္ခံလွ်က္
ရွိပါသည္။*
*ၿမိဳ႕တည္မည့္ ေနရာ၌ သိၾကားရပ္သည္ ဆိုသည္မွာ
ေရြးခ်ယ္ထားေသာ ၿမိဳ႕တည္မည့္ေနရာ၌ ေသာၾကာနာမ္
သစ္သားတိုင္ကို စိုက္ထူးျခင္းျဖစ္ပါသည္။ နဂါးဆိုသည္မွာ
စေနနံ ႏြားသားေရႀကိဳးကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ၿပီး နဂါးအၿမွီးကို
သိၾကားက ကိုင္ထားသည္ဆိုသည္မွာ သစ္သားတိုင္တြင္
ႏြားသားေရႀကိဳးကို ခ်ည္ေႏွာင္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ဂဋဳန္ဆိုသည္မွာ တနဂၤေႏြနံ အင္း ကိုဆိုလိုျခင္းျဖစ္ၿပီး
နဂါးသည္ ဂဋဳန္ႏွင့္ေတြ႕ရာ လန္႔ျဖန္႔ၿပီးတြန္႔သျဖင့္ ယင္း
နဂါးတြန္႔ရာအတိုင္း ၿမိဳ႕႐ိုးတည္သည္ဆိုသည္မွာ ၿမိဳ႕၏
ေျမာက္အရပ္၌ တနဂၤေႏြနံ အင္းႀကီးရွိသျဖင့္ ယင္းအင္း
ႀကီး၏ကမ္းသည္ တေျဖာင့္တည္းမရွိဘဲ ေကြ႕ေကာက္ေနရာ
ၿမိဳ႕႐ိုးကို အင္းကမ္းပါးစပ္အတိုင္းလိုက္၍ တည္ထားျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။ မွန္ကန္ေၾကာင္းကိုလည္း ယေန႔ေခတ္အထိ
ၾကြင္းက်န္ေနေသာ ေျမာက္ဘက္ၿမိဳ႕႐ိုးႀကီးတစ္ေလွ်ာက္
၃ ေနရာေကြ႕၀ိုက္သြားေၾကာင္းႏွင့္ ၿမိဳ႕တံခါး ေျမာက္ဘက္
နဂါးတြန္႕တံခါးအျပင္ဘက္တြင္အင္းႀကီးကို ေတြ႕ျမင္ရ
ပါသည္။*
“ဒြတၱဘာင္မင္းႀကီးအား သိၾကားမင္းသည္ လက္ေတာ္
မ လွ်က္ နန္းတင္သည္” ဟူေသာ ေရးဖြဲ႕ေျပာဆိုခ်က္မွာ
*ဓာတ္႐ိုက္ဓာတ္ဆင္ ေဗဒင္ဟူးရားသေဘာအရ ေသာၾကာ
သားတစ္ဦးက ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီးကို နန္းတက္ရာ၌
လက္တြဲ၍ တင္ေပးရျခင္းကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။*
“ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီးသည္ ဘုန္းႀကီးေသာမင္းျဖစ္၍
နင္းတိုင္းလွမ္းတိုင္း ေျမႀကီးတို႔ ကၽြံနစ္ကုန္၏။ သိၾကား
မင္းသည္ မိမိတန္ခိုးအာႏုေဘာ္အားျဖင့္ လွမ္းတိုင္း
လွမ္းတိုင္းေသာအခါ သံမႈိခံေပး၏။” ဟူေသာ ေရးဖြဲ႕
ခ်က္မွာ- *သေရေခတၱရာၿမိဳ႕တည္ရာအရပ္သည္
ထိုစဥ္က ငလ်င္ေတာ္လဲ မၾကာခဏလႈပ္ေသာအရပ္
ျဖစ္ေၾကာင္း ညႊန္းဆိုျပသျခင္းျဖစ္ၿပီး၊ ဧရာ၀တီျမစ္၏
အေရွ႕ဘက္ကမ္း၊ ဧရာ၀တီျမစ္ႏွင့္ ပဲခူးရိုးမအၾကား
တြင္တည္ရွိေသာ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ႀကီးသည္ ပဲခူး
႐ိုးမျပတ္ေရႊ႕ေၾကာ(ငလ်င္ေၾကာ)ႏွင့္ နီးကပ္စြာတည္ရွိ
ေနသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ထိုသို႔ မၾကာခဏ ငလ်င္လႈပ္
ေလ့ရွိေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးတြင္ ဓာတ္႐ိုက္ဓာတ္ဆင္သေဘာအရ
သိၾကား ဟူေသာ ေသာၾကာနာမ္ႏွင့္ထပ္တူ သံမႈိ/သံဆူး
ႀကီးမ်ား ႐ိုက္သြင္းေပးထားရေၾကာင္းဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
မွန္ကန္ေၾကာင္းကိုလည္း သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းအတြင္း
ေနရာအႏွံ႔အျပား ႐ိုက္သြင္းထားေသာ တစ္လံမွ ႏွစ္လံခန္႔
ရွိသည့္ သံဆူးႀကီးမ်ားကို တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရပါသည္။*
“ဇမၺဴဒီပါကၽြန္းမွစ၍ အသူရာျပည္၊ နဂါးျပည္တိုင္ေအာင္
ဇမၺဴေအာင္လက္နက္ႏိုင္ငံျဖစ္၍ အခြန္ခံေတာ္မူ၏။ အခြန္
ခံေသာအေၾကာင္းကား အထူးထူးေသာအမွာစာတို႔ကို
စီလ်ဥ္ေရးေစၿပီးေသာ္ လွံပ်ံတြင္ဆြဲၿပီးမွ လွံထိုးေတာင္သို႔
တက္ေတာ္မူ၍ မင္းႀကီးလက္ေတာ္ျဖင့္ ထိုးသည္ရွိေသာ္
ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ မင္းတို႔၏ ဦးေခါင္းထက္၌ က်အံ့သကဲ့သို႔
တည္ေလ၏။ ထိုအခါ ထိုသို႔ မင္းတို႔သည္ သာယာ
ေခ်ငံေသာစကားျဖင့္ ခယ႐ိုေသစြာ က်ိဳးႏြံ၍ အထူး
ထူးေသာ ပူေဇာ္သကၠာယတို႔ကို ျပဳၿပီးမွ လွံပ်ံသြား
ေသာဟူ၏။ ေခါင္းေလာင္းႀကီး၊ စည္ႀကီးတို႔ျဖင့္
အခြန္ခံေသာအခါလည္း ဤကဲ့သို႔ တစ္ခ်က္ခတ္
တီးသည္ရွိေသာ္ ထိုထိုသို႔ေသာ လူမင္း၊ နတ္မင္း၊
နဂါးမင္းတို႔၏ နားရင္း၌ တီးဘိသကဲ့သို႔ ထိုအသံ
တို႔သည္ တည္ေလ၏။ ထိုထိုသို႔ေသာမင္းတို႔သည္ ႐ိုေသ
ခယေသာစကားျဖင့္ ေတာင္းပန္သည္မွ အသံစဲေသာ
ဟူ၏။”
*ဆိုလိုရင္းမွာ လွံပ်ံကို မင္းႀကီးလက္ေတာ္ႏွင့္ ထိုးသည္
ဆိုျခင္းမွာ ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး၏ အမိန္႔အာဏာစက္ျဖင့္
လွံရွည္ကိုင္ေျခလ်င္တပ္၊ ဆင္တပ္၊ ျမင္းတပ္မ်ားျဖင့္
ခ်ီတက္လုပ္ႀကံေစျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။ ဒြတၱေဘာင္
မင္းႀကီး၏ လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ား ခ်ီတက္၀န္းရံျခင္း
ခံရေသာ မင္းတို႔သည္ အေလွ်ာ့ေပးက်ိဳးႏြံၾသဇာခံလွ်က္
အထူးထူးေသာ လက္ေဆာင္ပဏၰာမ်ားဆက္သည့္အခါ
မင္းႀကီး၏ လွံရွည္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ား နန္းေတာ္သို႔ ျပန္လာ
သည္ဟု ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ေခါင္းေလာင္းႀကီး၊
စည္ႀကီးတို႔ျဖင့္ အခြန္ခံသည္ဆိုျခင္းမွာ ႐ိုေသက်ိဳးႏြံ
ၾသဇာခံၿပီးျဖစ္ေသာ လက္အာက္ခံမင္းတို႔ထံသို႔မူ
လက္နက္ကိုင္တပ္ ေစလႊတ္ရန္မလိုဘဲ ႏွစ္စဥ္
အခ်ိန္မွန္ ရာဇတမာန္ေတာ္တို႔၏ စည္သံ၊ ေခါင္း
ေလာင္းသံတို႔ေပးၿပီး ပဏၰာေကာက္ယူေၾကာင္း
ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။*
*ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး သေရေခတၱရာၿမိဳ႕တည္ခ်ိန္မွာ
မဇၥ်ိမေဒသ၌ ကာလာေသာကမင္းကို အမွီျပဳ၍
ရွင္မဟာယသ အမွဴးရွိေသာ ရဟႏၱာျမတ္ (၇၀၀)တို႔
ဒုတိယသဂၤါယနာတင္ၿပီး ေနာက္တစ္ႏွစ္ (သာသနာ
ႏွစ္ ၁၀၁ ခုႏွစ္တြင္ျဖစ္သည္။ မဟာသမၻ၀မင္းႀကီး၏
သား ဒြတၱေဘာင္မင္းႀကီး (၁၀၁-၁၇၁)လက္ထက္၌
ေသာၾကမၼာ၊ ညည္းညည္း၊ စည္းစည္း၊ ေပါေပါ၊
ေလ်ာေလ်ာ၊ ျမသီတင္ ဟူေသာ ေကာင္းမႈေတာ္
ေစတီ ၆ ဆူမွာ အေသာကမင္း တတိယသဂၤါယနာ
မတင္ရေသးမွီ တည္ခဲ့ေသာေစတီမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း
သေရေခတၱရာမစ္သ္မ်ားအတြင္းမွ သိရွိရပါသည္။
ထိုအခ်က္မွန္ကန္ေၾကာင္းကို ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ကုန္ပိုင္း
ေဘာေဘာႀကီးေစတီေတာ္ထိပ္ပိုင္းမွ ျပိဳက်ေသာ
ေရွးအုပ္ခ်ပ္ႀကီးမ်ားေပၚတြင္ ေရွးျဗဟၼီအကၡရာ
အုတ္ခဲစာမ်ား၊ လက္ေရးစင္းအုတ္မ်ားႏွင့္အတူ
ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ထိုအုတ္မ်ားေပၚတြင္ ေရးထြင္း
ထားေသာ ျဗဟၼီအကၡရာမ်ားသည္ အေသာက
ေက်ာက္စာတိုင္ ၃၂ တိုင္ပါ ျဗဟၼီအကၡရာမ်ားႏွင့္
ကြာျခားမႈမရွိ ထပ္တူညီပါသည္။ ပညာရွင္မ်ား
အဆိုအရ ဗုဒၶေခတ္ျဗဟၼီအကၡရာမ်ားႏွင့္ အေသာ
ကေခတ္ျဗဟၼီအကၡရာမ်ား ကြာျခားမႈမရွိဟု ဆိုခဲ့ရာ
ေဘာေဘာႀကီးေစတီသည္ အေသာကမင္းမတိုင္မွီ
တည္ခဲ့ေသာေစတီျဖစ္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႕ရွိရ
ပါသည္။*
-----------------------------------------------------
ဆက္လက္ေဖာ္ျပေပးသြားပါမည္။


Thant Lwin Oo

No comments:

Post a Comment