ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ဓမၼစၾတာတရားဦး ေဟာၾကားခဲ့ရာ “မိဂဒါ၀ုန္” အားမြတ္စလင္တို႔ ဖ်က္စီးခဲ့ပံု (ေအဒီ ၆-ရာစု မွ ၁၂-ရာစု) ထိ
====================================
မိဂဒါ၀ုန္ေတာရွိ အေဆာက္အအံုမ်ား ပ်က္စီးဆုတ္ယုတ္ခဲ့ပံုမွာ ခရစ္သစကၠရာဇ္
၆-ရာစုခန္႔က “မီဟိရကုလာ” အမည္ရွိေသာ ဟုန္းလူမ်ိဳးတစ္ဦးသည္ ထိုေနရာရွိ
အေဆာက္အအံုတို႔ကို ဖ်က္စီးပစ္ေလသည္။ သို႔ေသာ္ မႀကာမွီျပန္လည္ထူေထာင္သျဖင့္ၿပီးစီးျခင္းသို႔ေရာက္ေလသည္။
ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၀-စုႏွစ္သို႔ ေရာက္ေသာ္ေနရာေတာ္မွာ တစ္စတစ္စ ဆုတ္ယုတ္လာေလသည္။ ေက်ာင္းေတာ္ရာထဲမွ တူးေဖာ္ရရွိေသာ ဘုရားတစ္ဆူ၏ ပလႅင္တြင္ဘဂၤလားျပည္ မဟိပါလမင္း လက္ထက္ျဖစ္ေသာ ၁၀၂၉-ခုႏွစ္တြင္ စတိလပါလႏွင့္
၀သႏၱပါလ မည္ေသာပုဂိၢဳလ္တို႔သည္ ဤေက်ာင္းေတာ္ရာႀကီးကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္
သြားေၾကာင္းႏွင့္ ေက်ာက္ကမၸည္းထိုးသြားခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။ ထို႔ေနာက္ျဗဟၼာဏပုဏၰားတို႔သည္ မိဂဒါ၀ုန္ေတာကို အတင္းဓမၼသိမ္းယူၿပီးလွ်င္ ၎တို႔
ကိုးကြယ္ေသာ နတ္ရုပ္၊ လိင္ရုပ္မ်ားထုထားခဲ့ေလသည္။
ခရစ္သကၠရာဇ္ (၁၁)ရာစုခန္႔တြင္ မြတ္စလင္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ “စူလ္တန္မဟာမတ္ေဂၚဇနီ” ဦးေဆာင္ေသာ မြတ္စလင္စစ္သည္မ်ား ျပင္းထန္စြာဖ်က္စီးသြားခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ခရစ္သကၠရာဇ္ (၁၂)ရာစုတြင္ မိုဟာမတ္ေဂၚရီ၏ စစ္ဗိုလ္မွဴးႀကီးတစ္
ေယာက္ျဖစ္သူ ဂ်င္နရယ္“ကုတ္ဘြဒၵိန္”သည္ နာလန္မထူႏိုင္ေအာင္ ဖ်က္စီးခဲ့ရာဗုဒၶရာဇ၀င္တြင္ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ကဏၭကိုသိမ္းပိုက္ခဲ့ေသာ မိဂဒါ၀ုန္သည္ လက္ရွိအေျခအေနသို႔ဆိုက္ေရာက္ရေလသည္။
မိဂဒါ၀ုန္အား မြတ္စလင္တို႔ဖ်က္္စီးပံု
------------------------------------
ဗာရာဏသီၿမိဳ႕တြင္း၌ မြတ္စလင္စစ္သည္ေတာ္တို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ဓမၼစၾတာ
တရားဦးေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ရာ မိဂဒါ၀ုန္ေတာသို႔ တစ္ဟုန္ထိုးခ်ီတက္လာၿပီးလွ်င္ ေက်ာင္း၊
ေစတီ၊ ပုထိုး စေသာ အေဆာက္အအံုတို႔ကို ရက္ရက္စက္စက္ စတင္ဖ်က္စီးေလသည္။
၎တို႔၏ ဖ်က္စီးမႈေၾကာင့္ ေက်ာင္း၊ ေစတီ၊ ပုထိုးမ်ားမွာ လက္ရွိအေျခအေနသို႔ ဆိုက္ေရာက္ရေလသည္။
(မစၥတာ ဒယာရာမ္ရွဟနီအမ္ ၏ မိဂဒါ၀ုန္လမ္းညႊန္စာအုပ္ ဟုေခၚေသာစာအုပ္၏ စာမ်က္ႏွာ
၅-တြင္ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္မွာ) -
“မိဂဒါ၀ုန္ေက်ာင္းေတာ္မ်ားကို ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၂-ရာစု ကုန္ခါနီးျဖစ္ေသာ ၁၁၉၄-ခုႏွစ္အထိ
ဆက္လက္အသံုးျပဳခဲ့ေလသည္။ ၎နွစ္တြင္ “မိုဟာမတ္ေဂၚရီ” ၏ ဗိုလ္မွဴးႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ေသာ
“ကုတ္ဘြဒၵိန္” သည္ ဗာရာဏသီရွင္ဘုရင္ “ဘုရင္ ဇယခ်ႏၵရမင္း” အား သတ္ျဖတ္လွ်က္ မ်ားစြာ
ကုန္ေသာ ေစတီမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ရုပ္တုေတာ္မ်ားကို ဖ်က္စီးပစ္ေလသည္”
(ေမဂ်ာကစ္တိုး ေရးသားေဖာ္ျပသည့္ စာအုပ္တြင္မူ)-
“က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ေသာ ရန္သူတို႔သည္ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို မီးရႈိ႕၍ စင္စစ္ မေသြ ဖ်က္ခဲ့ေလသည္။ ရုတ္တရက္ေလာင္ကၽြမ္းလာေသာ မီးႀကီးမ်ား၏ အရွိန္ေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ စားေနေသာအစာမ်ားကိုပင္ စြန္႔လႊတ္ရေလသည္။ သြားေရာက္ရွာေဖြသူတို႔သည္ ဂ်ံဳျဖင့္ျပဳလုပ္ထားေသာ ကိတ္မုန္႔မ်ားကို အခန္းငယ္ကေလးမ်ားတြင္ ေတြ႕ရွိ
ရေလသည္။ ထိုအခန္းငယ္ ၂ ခန္းထဲ၌ ကၽြႏု္ပ္ကိုယ္တိုင္ ခ်က္ထားေသာ ထမင္းမ်ားပါ၀င္သည့္ ေျမအိုးကေလးမ်ားပင္ ေတြ႕ရွိရေသး၏”
“ဗာရာဏသီျပည္ႀကီး၏ ခ်မ္းသာႀကြယ္၀မႈသည္ မၾကာမွီပင္ ပ်က္စီးရန္အေၾကာင္း ဖန္တီး
ေပးေလေတာ့သည္။ “မိုဟာမတ္ေဂၚရီ”သည္ ကာသိကရာဇ္တိုင္း ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ကို တိုက္
ခိုက္စဥ္က ဘုရင္ဇယခ်ႏၵရမွာ က်ဳးေက်ာ္၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္သူမ်ားကို မတြန္းလွန္ႏိုင္ရကား
၁၁၉၃-ခုႏွစ္တြင္ ေဂၚရီသည္ ကာသိကရာဇ္တိုင္းကို ေအာင္ျမင္ေလေတာ့သည္”
“ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ရွိ မ်ားစြာေသာ ေစတီပုထိုးမ်ားကိုဖ်က္၍ ၎ေနရာမ်ားတြင္ ဗလီမ်ား၊ အရိုးအိုး
ဗလီမ်ား ေဆာက္လုပ္ၾကေလသည္။ တိုက္ခိုက္လုယက္၍ ရေသာပစၥည္းမ်ားကို ကုလားအုပ္ေပါင္း
(၁၄၀၀)ႏွင့္ သယ္ေဆာင္သြားၾကသည္”
“မိဂဒါ၀ုန္ေတာကို မြတ္စလင္တို႔ ၂-ႀကိမ္တိုင္၀င္ေရာက္ ဖ်က္စီးခဲ့ရာ ၎တို႔မွာ မဟာမတ္ဂါဇနီႏွင့္
မဟာမတ္ေဂၚရီ တို႔ျဖစ္ေလသည္။ ပထမ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္သူမွာ အလံုးစံုမဖ်က္စီးႏိုင္ခဲ့ေပ။
မိဂဒါ၀ုန္အား ေနာက္ထပ္ဖ်က္စီးသူ ေဂၚရီသာလွ်င္ နာလန္မထူႏိုင္ေအာင္ ဖ်က္စီးေလသည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာကား ဆြမ္းစားေနဆဲမွာပင္ ရက္ရက္စက္စက္ အသတ္ခံၾကရေလသည္”
ကုလားအုပ္ေပါင္း ၁၄၀၀-ႏွင့္ ယူေဆာင္သြားၾကေသာ ဘဏၭာေတာ္မ်ားမွာ မိဂဒါ၀ုန္ေတာရွိ
ေက်ာင္းေတာ္မ်ားမွ အမ်ားဆံုးပါ၀င္ေလသည္။ ရန္သူ မြတ္စလင္မင္းတို႔ ဖ်က္စီးပစ္ခဲ့ေသာ
မိဂဒါ၀ုန္အေဆာက္အအံုတို႔မွာ ခရစ္ ၁၂-ရာစုမွစ၍ ခရစ္ ၁၇-ရာစုထိ ေျမႀကီးထဲနစ္ျမဳပ္ေန
ၾကေသာ္လည္း ပတ္၀န္းက်င္ရွိ ရပ္သူရြာသားမ်ားမွာ ထိုအေဆာက္အအံုမ်ားမွ ပစၥည္းမ်ားကို
မည္သည့္အခါမွ ထုတ္ယူသံုးစြဲျခင္း မရွိခဲ့ၾကေခ်။
ရာဇ၀င္တစ္ခါေျပာင္း၍ အဂၤလိပ္လက္ထပ္သို႔ေရာက္ေသာ္ “မကၠဇင္”ဆိုသူ ေက်ာက္စာ၀န္
ႀကီးသည္ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၈၁၅-ခုႏွစ္တြင္ ထိုေနရာကို စတင္တူးေဖာ္ေလသည္။ တစ္ဖန္
“ဆာအလက္ဇႏၵား ကာနင္ဂန္” ဆိုသူသည္ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၈၄၅-ခုႏွစ္တြင္ တူးေဖာ္ျပန္ေလ
သည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္ႀကီး တူးေဖာ္စဥ္က ရရွိခဲ့ေသာ ပစၥည္းတစ္ခ်ိဳ႕ကို မိဂဒါ၀ုန္ျပတိုက္၌ သိမ္းဆည္း
ထား၍ တစ္ခ်ိဳ႕ကိုမူ ကလကတၱားျပတိုက္သို႔ ပို႔ေဆာင္ေလသည္။
ဤသို႔တူးေဖာ္ေသာအခါ ရရွိလာေသာ ေက်ာက္အုတ္မ်ားစြာတို႔ကို ဗာရာဏသီၿမိဳ႕သို႔ ယူေဆာင္
ၿပီးလွ်င္ “ကြိင္းေကာလိမ္၊ ၀ရုနာျမစ္ရွိ ဒြန္ကင္တံတားဘူတာရံု” စသည္တို႔ကို ေဆာက္လုပ္ၾက
ေလသည္။ ၀ရုနာျမစ္ရွိ ေရကာတံတိုင္းႀကီး ေဆာက္လုပ္ရာတြင္လည္း ဘုရားရုပ္ပြားေတာ္
တစ္ဖက္ပါေသာ ေက်ာက္စာေပါင္း ၄၈-ခ်ပ္ႏွင့္ ပန္းပုပန္းႏြယ္ပါေသာ ေက်ာက္ခ်ပ္ေပါင္းမ်ားစြာ
တို႔ကို အသံုးျပဳခဲ့ေလသည္။
မြတ္စလင္တို႔ဖ်က္စီးမႈေၾကာင့္ ၿပိဳပ်က္၊ က်ိဳးပဲ့လွ်က္ရွိေသာ ရုပ္တုေတာ္မ်ား၊ သပိတ္ကြဲ၊ အိုးကြဲ၊
အိုးျခမ္းမ်ားကို ယခုအခါ ေက်ာက္စာဘက္ဌာနမွ ေဆာက္လုပ္ထားေသာျပတိုက္ထဲတြင္ ဖူးျမင္
ၾကရသည္။
ထိုျပတိုက္ထဲ၌ “အေသာကေက်ာက္စာတိုင္” မွ ေက်ာက္ျခေသၤ့ရုပ္ သံုးပြင့္ဆိုင္ႀကီးလည္းရွိ၏။
ေက်ာက္စာမ်ားလည္းရွိ၏။ က်ယ္ျပန္႔လွ်က္ သာယာနာေပ်ာ္ဖြယ္ေကာင္းခဲ့ေသာ ေက်ာင္းေတာ္
ႀကီးမ်ားမွာကား အုတ္နံရံႀကီးမ်ား၊ တံမံသလင္းမ်ားျဖင့္ ၿပိဳပ်က္လွ်က္ရွိေလရာ လာေရာက္ဖူး
ေမွ်ာ္ၾကေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ သူေတာ္စင္တိုင္း ေရွးေခတ္ကို ျပန္လည္ တသလြမ္းဆြတ္ရေလ
သည္။
ဤဌာနကို ဖူးျမင္ရသူတိုင္း ကၽြႏု္ပ္တို႔သႏာၱန္၌ ထၾကြေလ့ရွိေသာ “ေသာက”တည္းဟူေသာ
ဒီလႈိင္းႀကီးကို “သံေ၀ဂတရား”ျဖင့္ ကာဆီးရေပသတည္း ......
Thant Lwin Oo
No comments:
Post a Comment