ဗုဒၶဂါယာကို မြတ္စလင္တို႔ဖ်က္စီးပံု
====================
(Mr.L.S.S.O Malley I.C.S Bengal District Gazetteer
Chapter V.Page No.26)တြင္ ပါရွိေသာ ဗုဒၶဂါယာႏွင့္ မဟာေမဒင္တို႔၏ အျဖစ္အပ်က္ကို ၀မ္းနည္းစြာျဖင့္ ေရးသားေဖာ္ျပရလွ်င္ ---
ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၁၉၃ ခုႏွစ္တြင္ “မိုဟာမတ္ဘတ္တီယာခိလဂ်ီ” ဆိုသူ မြတ္စလင္စစ္ဗိုလ္ႀကီးသည္ မဂဓတိုင္းေခၚ ဘီဟာနယ္ကို သိမ္းပိုက္ခဲ့သည္။ “ဘတ္တီယာခိလဂ်ီ” ဆိုသူမွာ အိႏၵိယျပည္ကို စတင္လာေရာက္တိုက္ခိုက္ခဲ့သူ “မိုဟာမတ္ေဂၚရီ” ေခၚ အာဖဂန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး၏ ဗိုလ္မွဴးတစ္ဦးျဖစ္၍ သူ၏တာ၀န္မွာ “ဘီဟာ” နယ္အားတိုက္ခိုက္ရန္ျဖစ္သည္။ အျခား ဗိုလ္မွဴးတစ္ေယာက္၏အမည္မွာ “မိုဟာမတ္ကုတ္ဘြဒၵိန္” ျဖစ္ၿပီး သူ၏တာ၀န္မွာ “ယူပီ”နယ္ကို တိုက္ခိုက္ရန္ျဖစ္သည္။
၎တို႔ ၂ဦးစလံုးသည္ လက္ေအာက္ခံစစ္သားေပါင္း (၆၀၀၀)ခန္႔ကို အုပ္ခ်ဳပ္ရသည္။ “ဘတ္တီယာခိလဂ်ီ” ႏွင့္ ေနာက္လိုက္ မြတ္စလင္စစ္သားတို႔သည္ “ဂယာဒိစႀတိတ္”ရွိလူေပါင္းမ်ားစြာကို သတ္ျဖတ္လုယက္ၿပီးလွ်င္ ကိုးကြယ္ရာအေဆာက္အဦးမ်ားစြာကိုလည္းဖ်က္စီးပစ္ေလရာ ထိုအထဲ တြင္ ဗုဒၶဂါယာၿမိဳ႕ေပၚရွိ အေဆာက္အအံုေပါင္းမ်ားစြာ ပါ၀င္ခဲ့သည္။
၁၁၉၃ ခုႏွစ္၊ မတ္လတြင္ မြတ္စလင္စစ္သားေပါင္း (၂၀၀၀)ခန္႔ႏွင့္ ဗုဒၶဂါယာၿမိဳ႕သို႔လာေရာက္ကာ ေက်ာင္းစေသာ အေဆာက္အအံုတို႔အား မီးရႈိ႕ျခင္း၊ လုယက္ျခင္း၊ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား ဓါး၊ လွံ စေသာ လက္နက္တို႔ျဖင့္ သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေစတီပုထိုးတို႔ကိုလည္း ရက္ရက္စက္စက္ ဖ်က္စီးျခင္း၊ ေျမပံုခ်င္း မေရတြက္ ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မ်ားျပားေသာ ရုပ္တုေတာ္မ်ားကို ရိုက္ခ်ိဳးျခင္း၊ ေျခေထာက္ႏွင့္နင္းျခင္း၊ ကန္ေက်ာက္ျခင္း စသည္ျဖင့္ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္စြာဖ်က္စီးခဲ့သျဖင့္ ဓါး၊ လွံ လက္နက္မွ လြတ္ေသာ
ရဟန္းေတာ္တစ္ခ်ိဳ႕မွာ တိဗက္ျပည္၊ နီေပါျပည္ႏွင့္ အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း တိမ္းေရွာင္သြားၾကရေလသည္။ ဘီဟာနယ္တြင္ လူအမ်ား ခိုကိုးရာျဖစ္ေသာ ဗုဒၶဘာသာသည္ “ဘတ္တီယာခိလဂ်ီ”၏ ဓါး၊ သံလ်က္၊ မီး စေသာလက္နက္တို႔ျဖင့္ ေပ်ာက္ကြယ္ ခဲ့ရေလသည္။ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း ပ်ံလြန္ေတာ္ မူခဲ့ရေလသည္။” ဟုလည္းေကာင္း
စာမ်က္ႏွာ ၅၅-တြင္ေရးသားတင္ျပထားသည္မွာ -
“၁၂-ရာစု ကုန္ခါနီးတြင္ မဂဓတိုင္းသူတိုင္းသားတို႔၏ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရာျဖစ္ေသာ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တို႔မွာ အလံုးစံုကြယ္ခဲ့ၿပီျဖစ္ရာ တိုင္းႀကီးတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ေတာႀကီးေသလာ ဟိမ၀ႏာၱကဲ့သို႔ ဆိတ္ၿငိမ္လွ်က္ရွိေလသည္။ မဂဓတိုင္းတစ္ခုလံုးကို ေတာက္ေျပာင္ေစခဲ့ေသာသာသနာေရာင္ေတာ္သည္လည္း လကြယ္ည ညဥ့္သန္းေခါင္ေက်ာ္အခ်ိန္ကဲ့သို႔ အမိုက္အေမွာင္ အတိ ဖံုးအုပ္လွ်က္ရွိေတာ့သည္။ ရဟန္း ရွင္လူအေပါင္းတို႔၏ ၀တ္ျပဳရာျဖစ္ေသာ ေက်ာင္း၊ ကန္၊ ေစတီ၊ပုထိုး၊ ဓမၼာရံုတို႔မွာလည္း ျပာပံုအတိျဖစ္ခဲ့ၿပီးလွ်င္ တိုင္းျပည္တြင္း ခိုေအာင္းေနသည့္ လူအေပါင္းတို႔မွာလည္း ေသာကလႈိက္လွဲ ၀မ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းေသာ အျခင္းအရာကို ျပသလွ်က္ ရွိရာ ဥပသကာ/ဥပသကီမအေပါင္းတို႔သည္လည္း မ်က္ရည္မ်ားပင္ တစ္ၿဖိဳင္ၿဖိဳင္တစ္စက္စက္က်ရွာေလသတည္း။ မြတ္စလင္တို႔ လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ၾကရွာေသာ မာဂဓတိုင္းသူ အေခ်ာ အလွတို႔ကိုလည္း မြတ္စလင္စစ္သားတို႔က သေဘာက်ေရြးယူၿပီးလွ်င္ အတင္းဓမၼ အစၥလာမ္ဘာသာ ထဲသို႔ ဆြဲသြင္းၾကကုန္သည္။ အလိုဆႏၵမတူပဲႏွင့္ ကာမဂုဏ္စည္းစိမ္ကို ၿမိန္ၿမိန္ရွက္ရွက္ႀကီး ခံစားၾကေလကုန္သည္။ ” ဟု ေရးသားမွတ္တမ္းတင္ထားသည္။
(Mr . J-C ေက်ာက္ဓူရီ၏ ဗာရတ၀ရသွ်ဣတိဟာစဲ) စာအုပ္၏ စာမ်က္ႏွာ ၁၂၃-တြင္ကား ဤသို႔ေရးသားထားခဲ့သည္ -
“မဂဓတိုင္းႀကီးကို ၃-ႀကိမ္တိုင္ေအာင္ မြတ္စလင္တို႔ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ခဲ့၏။ ၁၁၉၃-ခုႏွစ္တြင္ “ဘတ္တိယာခိလဂ်ီ”သည္ ေျခလ်င္တပ္၊ ျမင္းတပ္၊ ရထားတပ္၊ ကုလားအုပ္တပ္ တို႔ျဖင့္ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ရာ မဂတတိုင္းေတာင္ဘက္ပိုင္းကို လြယ္ကူစြာေအာင္ျမင္ခဲ့၍ မ်ားစြာ ကုန္ေသာ လူ၊ ရွင္ရဟန္းတို႔အား သတ္ျဖတ္ျခင္း၊ လုယက္ျခင္း၊ သူေတာ္စင္အေပါင္းတို႔ ကိန္းေအာင္းရာျဖစ္သည့္ ေက်ာင္းသိခၤမ္းစေသာ အေဆာက္အဦးတို႔ကို ဖ်က္စီးျခင္း၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား မုဒိမ္းက်င့္ျခင္း ဤသို႔ ရက္ရက္စက္စက္ ေသာင္းက်န္းေမႊေႏွာက္ ၾကသည္ရွိေသာ္ ၁၁၉၅-ခုႏွစ္တြင္ ေရႊ၊ ေငြဘဏၭာေျမာက္ျမားစြာတို႔ကို လုယူ၍ အိႏၵိယျပည္ ေျမာက္ဘက္ရွိ “ဒက္ကင္း”နယ္သို႔ ျပန္သြားၾကေလသည္။ တိုင္းျပည္ကို မည္သို႔မည္ပံု အုပ္ခ်ဳပ္ ရမည္ဟူေသာ ဥပေဒစည္းမ်ဥ္းတစ္စံုတစ္ရာ ေရးဆြဲခဲ့ျခင္းမရွိေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤစစ္ပြဲသည္ စီးပြားေရးအေၾကာင္းခံေသာစစ္ပြဲ ဟုဆိုအပ္ပါေပသည္။”
“ရာဇၿဂိဳလ္၊ နာလႏၵ၊ ပါဋလိပုတ္ၿမိဳ႕မ်ားသို႔ မေရာက္ခဲ့ေသး။ ဗုဒၶဂါယာအေဆာက္အဦးမ်ားမွာကား ဤအခ်ိန္တုန္းကပင္
ပါ၀င္ခဲ့သျဖင့္ ပ်က္စီးျခင္းသို႔ ေရာက္ရေပသည္။ ဗုဒၶဂါယာကို ဖ်က္စီးစဥ္က ဘတ္တိယာခိလဂ်ီ၏ စစ္သားေပါင္းမ်ားစြာတို႔မွာ
“ကာလေရာဂါ၊ ေက်ာက္ေရာဂါ၊ ပုလိပ္ေရာဂါ” တို႔ေၾကာင့္ မရႈမလွေသေက်ပ်က္စီးၾကသည္ဟု ဆို၏။”
“ထိုသို႔ေသေက်ပ်က္စီးသည္ကိုပင္ ခိလဂ်ီကား ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္းမရွိေသး။ ဤ ေဂါတမဘုရားကို ဆံုးမမႈေၾကာင့္ ငါ၏စစ္သားေပါင္းမ်ားစြာ မရႈမလွေသၾကရေလၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤေဂါတမသည္ လူသတ္ဘုရားသာျဖစ္သည္ဟု စြပ္စြဲကာ စစ္သားတို႔၏ အေလာင္းအခ်ိဳ႕ကို ဗုဒၶဂါယာၿမိဳ႕ရွိ ေက်ာင္းရာ ေစတီရာတို႔တြင္ ျမွဳပ္ႏွံၿပီး အခ်ိဳ႔ကို ဗုဒၶဂါယာႏွင့္ ဂယာအၾကားသို႔ ယူေဆာင္ၿပီးလွ်င္ ေစတီ၊ ပုထိုးမ်ားမွ ေက်ာက္၊ အုတ္တို႔ျဖင့္ အရိုးဂူဗလီမ်ားေဆာက္ထားခဲ့ေလသည္။”
ထို႔ေၾကာင့္ ၁၁၉၃-ခုႏွစ္ကို ဘီဟာနယ္ေတာင္ပိုင္းရွိ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရဟန္းရွင္လူတို႔၏ ေသြးစက္မ်ား ေျမေပၚသို႔က်ခဲ့ရေသာ ႏွစ္သကၠရာဇ္ဟူ၍ မွတ္ယူၾကရေပမည္။ ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္တို႔မွ ယိုစီးခဲ့ရေသာ မ်က္ရည္စက္ႏွင့္ ေသြးစက္မ်ားကား ဗုဒၶဂါယာေျမႀကီးတစ္ခုလံုးကိုနီျမန္းသြားေစသည္။
ေထာင္ေသာင္းမကေသာ ဘုရား၊ ေက်ာင္း၊ ေစတီပုထိုးတို႔မွာလည္း အႏၱိမဘ၀သို႔ က်ေရာက္ကာျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မည့္ ဒါယကာမ်ားျဖင့္ ေ၀းကြာခဲ့ရေလသည္။ ဗုဒၶရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား၏ ဘုရားအျဖစ္သို႔ေရာက္ရွိေတာ္မူရာ အ၀ိဇဟိတဌာနႀကီး တစ္ခုပင္ ျဖစ္လင့္ကစား သခၤါရဓမၼစက္ကြင္းမွ မလြတ္ကင္းႏိုင္သျဖင့္ ဤကဲ့သို႔ မြတ္စလင္တို႔၏ ဓါး၊ သန္လ်က္ စေသာလက္နက္တို႔ျဖင့္ ပ်က္စီးျခင္းသို႔ေရာက္ရပါတကားဟု သံေ၀ဂယူၾကပါကုန္။
ဒုတိယအႀကိမ္အျဖစ္ အဆိုပါ ဘတ္တိယာခိလဂ်ီသည္ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၁၉၇-ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလတြင္ မဂဓေနျပည္ေတာ္သို႔ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ျပန္ရာ ေရွးကကဲ့သို႔ပင္ ဟိႏၵိဴႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ ႏွစ္ရပ္စလံုးကို ဖ်က္စီးျပန္ေလသည္။
၁၁၉၉-ခုႏွစ္တြင္ “မဟာမက္ကုတ္ဘြဒၵိန္”သည္ ပါဋလိပုတ္၊
ဗာေဂါလ္ပူရ္ စေသာ ဘီဟာနယ္ ေျမာက္ပိုင္းရွိ ၿမိဳ႕မ်ားမွ ၀င္ေရာက္တိုက္ခိုက္ျပန္ရာ ပါဋလိပုတ္၊ နာလႏၵာ၊ ရာဇၿဂိဳလ္ စေသာနယ္မ်ားရွိ ဘုရားအေဆာက္အအံုေပါင္းမ်ားစြာတို႔ႏွင့္ ရဟန္းေတာ္ေပါင္းမ်ားစြာတို႔အား သတ္ျဖတ္ဖ်က္စီးေလရာ နလန္မထူႏိုင္ေအာင္ ပ်က္စီးခဲ့ရေလသည္။
ဤသကၠရာဇ္၌ မဂဓတိုင္းေခၚ ဘီဟာနယ္ႀကီးမွာ မြတ္စလင္တို႔လက္ေအာက္သို႔ အလံုးစံုက်ေရာက္ခဲ့ရေလသည္။ ၎ “မဟာမက္ကုတ္ဘြဒၵိန္” သည္ ဘီဟာနယ္တစ္ခြင္လံုးကို ပြဲဦးထြက္ ဘုရင္ခံအျဖစ္ျဖင့္ အုတ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေလသည္။
No comments:
Post a Comment